Ihmisoikeusraportti

Apu-lehti oli aikansa Iso Numero

Romanimies myi vähävaraisten tukemiseksi tarkoitettua Isoa Numeroa Helsingissä toukokuussa. (Johanna Jussila/IR)

”Osta Apu, anna apu työttömälle” kuului Apu-lehden mainoslause 1930-luvulla, kun Suomessa kärsittiin pula-ajan aiheuttamasta laajamittaisesta köyhyydestä ja työttömyydestä. Tuolloin köyhyyttä lieventämään perustettiin työttömien myytäväksi tarkoitettu viikkolehti Apu. Kaksi markkaa maksaneesta lehdestä myyjä sai itselleen 1,25 markkaa.

Lehtien myynnistä tuli pian yleinen näky myös katukuvassa ja myynnin kieltämisestäkin keskusteltiin. Helsingin kaupunginhallitus katsoi, että lehtien myyminen oli rinnastettavissa kerjäämiseen. Toiminta oli sen mukaan lopetettava kuitenkin vasta laman jälkeen. Myöhemmin viranomaisten suhtautuminen lehtien myyntiin muuttui kuitenkin suopeammaksi, kun työttömien oma-aloitteisen toiminnan katsottiin vähentävän köyhäinhoidon menoja. Näin Apu-lehdestä tuli aikanaan epävirallinen osa virallisen toimeentuloturvan verkostoa.

Viime kesänä Helsingin kaduilla myytiin uutta kulttuurilehteä, Isoa Numeroa. Iso Numero oli köyhyyden vastainen kannanotto, jonka perusajatuksena oli yhteiskunnan heikompiosaisten tukeminen lehtien myynnillä. Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liiton, Kultti ry:n julkaisema Iso Numero oli yhteensä 22 eri lehden yhteistyöprojekti. Lehden myyntiä koordinoi Vailla vakituista asuntoa ry. Lehti sai heti ensimmäisinä myyntipäivinään innostuneen vastaanoton ja lehden kaksi 2 000 kappaleen painosta myytiin loppuun ennätysajassa. Jatkoa lehdelle harkitaan ensi kesälle 2012.

Isoa Numeroa saattoi ostaa kuka tahansa lisäansioita tarvitseva henkilö euron kappalehintaan ja myydä sitä itse eteenpäin neljällä eurolla. Myynnistä jäävän tuoton myyjä sai pitää itsellään. Sisällöltään lehden aiheet vaihtelivat laidasta laitaan: maahanmuuttajanuorten työllistämisestä nukketeatteriin.

Lehden esikuvana ja innoittajana toiminut brittiläinen The Big Issue perustettiin vuonna 1991. Lehden rinnalle syntyi muutamaa vuotta myöhemmin The Big Issue Foundation, jonka tarkoituksena on pitää esillä asunnottomuuteen liittyviä kysymyksiä ja tukea lehden myyjiä. Tällä hetkellä lehteä myydään kahdeksassa eri maassa, ja se on maailman laajimmin levinnyt katujulkaisu. Lehden sisällöstä vastaavat ammattilaistoimittajat ja sitä myyvät muun muassa kodittomat. Vuonna 2001 The Big Issue listattiin kolmanneksi suosituimmaksi julkaisuksi brittinuorten keskuudessa.

Janna Kyllästinen
Kirjoittaja on Ihmisoikeusraportin toimitussihteeri.